اخبار و رویدادها

اقدامات کمیته تهران برای بازگشایی سایت ها

گلدره، شهران وچنار شرق تثبیت می شوند

 

کمیته ورزشهای هوایی استان تهران در اطلاعیه ای رئوس فعالیت های ماه‌های اخیر این کمیته را در جهت تثبیت سایت های پروازی گلدره شهران و چنارشرق در حوزه پاراگلایدر و ساماندهی رویدادهای مرتبط با پرنده های مدل ، پاراموتور وسقوط آزاد عنوان کرد.

? به گزارش روابط عمومی انجمن ورزش های هوایی در متن این اطلاعیه چنین آمده است: پیرو بروز برخی اتفاقات و رویدادهای ناگوار طی ماه‌های اخیر که منجر به به وجود آمدن برخی محدودیت ها برای هم پروازی های عزیز در سطح استان تهران گردید لازم دانستیم برخی نکات و گزارش اقداماتی را که برای توسعه و تثبیت فعالیت های پروازی در سه حوزه پاراگلایدینگ پاراموتور و پرنده های مدل و سقوط آزاد طی چند ماه اخیر توسط این کمیته به عنوان نهاد متولی و تسهیلگر امور ورزش های هوایی در سطح استان تهران دنبال شده به آگاهی عموم جامعه پروازی برسانیم.

? همانطور که میدانید فضای پروازی استان تهران به عنوان مرکزیت کشور همچون بسیاری از پایتخت‌های بزرگ دنیا واجد پروتکل ها و ضوابط خاصی برای انجام فعالیت های هوایی می باشد.

متاسفانه در برهه های مختلف بدلیل عدم تعامل با دستگاهای مسوول در خصوص رسمیت بخشیدن به موضوع فعالیتهای مرتبط با ورزش های هوایی در استان شاهد محدود شدن زمین بازی پرندگان تهرانی و تعطیلی سایت هایی مثل شهران بوده ایم.

از اینرو از خردادماه امسال کارگروهی متشکل از کمیته های تهران و البرز موضوع پیگیری ساماندهی و تعیین تکلیف سایت های پروازی مجاز در سطح این دو استان که در برگیرنده بخش عمده ای از جامعه پروازی کشور هستند را دنبال کرد.

در پی بازدیدها و جلسات متعددی که با حضور مسوولان ذیربط برگزار شد موارد زیر به عنوان سایت های قابل بهره برداری از سوی انجمن ورزش های هوایی به بخش مربوطه در قرارگاه ثارالله به عنوان ساختار قانونی کشوری در حوزه فعالیت های هوایی استان تهران اعلام شد.

❇️ پاراموتور و هواپیمای مدل

براین اساس باند کشاورزی شهرستان نظر آباد و باند فرودگاهی منطقه عسگر آباد شهرستان ورامین نیز که در گذشته برای ماموریت هواپیماهای سمپاش مورد استفاده قرار می گرفت ، برای ساماندهی فعالیت فعالان حوزه مدل و RC و پرواز های مداومت آموزش خلبانان پاراموتور مورد بازدید قرار گرفت و به عنوان گزینه های پیشنهادی به دستگاه‌های مربوطه اعلام شد تا پس از تصمیم گیری نهایی در کنار فرودگاه سپهر به عنوان زمین های بازی مکمل توسط فعالان مدل و پارا موتور مورد بهره برداری قرار بگیرد. این این در حالی بود که که با هماهنگی انجام شده باشگاه براق نیروی انتظامی باند فرودگاه شهید طهمورثی ساوه نیز به عنوان زمین پرواز دیگری برای خلبانان پاراموتور استان تهران در نظر گرفته شد.

❇️ سقوط آزاد

در حوزه سقوط آزاد با توجه به بعد مسافت لوکیشن هایی همچون زیباکنار،فرودگاه کلاله و دیگر که در سال های اخیر برای برگزاری بوگی ها از آن استفاده می شد کمیته ورزشهای هوایی استان تهران در راستای ایفای نقش تسهیل گری خود و در همکاری باشگاهها و گروههای آموزشی فعال در حوزه سقوط آزاد دو رویداد آموزشی غیرنظامی را درسطح استان های تهران و البرز برگزارکرد. رویداد اول در اردیبهشت امسال با مشارکت کمیته های تهران و البرز در زمین پرش مرد آباد اجراشد. در آبان ماه امسال مشارکت واستقبال تعداد بیشتری از مربیان و مشتاقان سقوط آزاد در فرودگاه شهید طهمورثی برگزار عملاً یک دراپ زون در نزدیکی شهر تهران با شرایط مناسب در فصول مختلف سال برای انجام پرش های سقوط آزاد عملیاتی شد.

❇️ پارا گلایدینگ
در همین چارچوب طی اقدامی مشترک با کمیته استان البرز مذاکرات با دستگاههای متولی فضای استان های تهران والبرز وقرارگاه ثارالله انجام و پیشنهاد شد سایتهای پروازی روستای چنار شرق شهرستان دماوند و روستای گلدره شهرستان پردیس و نیز سایت سوپای کرج در کنار ارتفاعات منطقه هیو در استان البرز برای فعالیت‌های پروازی آموزشی و تداوم پاراگلایدینگ به عنوان سایت های رسمی مجاز و تحت پوشش انجمن شناسایی و تعریف شود که البته موضوع سایت سوپا به دلیل محدودیت های ناشی از اقدامات خرابکارانه در صنایع مستقر در منطقه معوق ماند.

? گلدره اولین سایت انجمن در تهران

اینگونه شد که از هفته دفاع مقدس امسال خلبانان شرق استان بعد از مدتها بدون بروز مشکلات حاشیه ای در سایت پروازی گلدره شروع به پرواز کردند .
با شروع به کار کمیته ورزشهای هوایی در شهرستان پردیس و پیگیری هایی که از سوی این کمیته از مجموعه شرکت عمران پردیس انجام شد دو قطعه زمین جدید برای توسعه و تسطیح و ایمن سازی لندینگ این سایت اختصاص
یافت تا گلدره اولین سایت رسمی زیر نظر انجمن ورزشهای هوایی و حمایت مجموعه وزارت ورزش و امور جوانان در استان تهران با شرایطی ایمن تر در اختیار خلبانان و علاقمندان قرار بگیرد.

? پروازهای مناسبتی درشهران

در همین زمینه سایت شهید ناظری منطقه شهران تهران با توجه به توسعه تاسیسات شهری پیرامون و قرار گرفتن در بافت شهر و محدودیت های ناشی از آن به عنوان سایت ویژه برگزاری مسابقات دقت و رویداد های مناسبتی پاراگلایدر معرفی و مقرر شد در قالب صدور مجوز های موقت پرواز در این سایت از سر گرفته شود.

? ظرفیت های دریاچه خلیج فارس

همچنین با توجه به ظرفیت ها و در عین حال محدودیت‌های موجود در دریاچه شهدای خلیج فارس مجموعه مذکور نیز به عنوان سایتی جدید برای پروازهای تندم تجاری و برگزاری مسابقات پاراموتور و اجرای دوره های امنیت پرواز توسط کمیته تعریف و در دستور کار هماهنگی و اخذ مجوز قرار گرفت .
در شهریور و مهرماه امسال تعدادی از خلبانان با تجربه و دارای گواهینامه معلمی وT2 با اخذ مجوز های لازم به صورت آزمایشی در این سایت به فعالیت پرداختند. برگزاری جشنواره پروازی به مناسبت هفته های ناجا و بسیج در پاییز امسال که با مشارکت خیل کثیری از خلبانان تهرانی انجام شد نیز از دیگر رویدادهای اجرا شده توسط کمیته تهران در دریاچه شهدای خلیج فارس بود.

? چنارشرق
پس از یکسال و اندی از تعطیلی زمین بازی چنار که به بهانه شرایط کرونا و مخالفت های دستگاههای محلی و منطقه ای صورت گرفته بود در ماه‌های ابتدایی امسال هماهنگی های لازم با فرمانداری دماوند برای از سر گیری پرواز و حتی پیگیری های برای برگزاری مسابقات مسافت با کمیته دماوند انجام شد و در مقطعی از فصل پرواز امسال شاهد روز های خوبی در چنار شرق بودیم، اما مدتی قبل بدلیل اشتباهات فنی و رفتار غیر حرفه ای برخی عزیزان خلبان شاهد اعتراض و ممانعت اهالی روستای چنار شرق نسبت پرواز در این سایت بودیم .

? همچنین در کنار فعالیت های ذکر شده موضوع ساماندهی مدیریت سایت شهید عسگری به طور جدی از سوی این کمیته دنبال شد که ماحصل آن معرفی تیم مدیریت جدید و ایجاد کمیته فنی از دل پیشکسوتان جامعه پروازی تهران بود . متاسفانه بروز سانحه ای تلخ در این سایت و ورود مقام قضایی و متعاقب آن دستور ممنوعیت پرواز در این سایت تلاش ها مذکرات کمیته با شهرداری و سازمان ثبت برای تعیین تکلیف محل لند این سایت و تسطیح ایمن سازی و توسعه آن را بدن نتیجه گذاشت.

? تمامی این اقدامات با هدف تثبیت سایت های پروازی و حل معضل چندین ساله و بلاتکلیفی خلبانان دنبال شده است.
اما برای رسیدن به نتیجه نهایی ،حل و فصل موضوعات محلی هرکدام از لوکیشن ها ، ضروریاتی از قبیل حل مشکلات محل لندینگ و تعریف ساز و کارها ی اجرایی و چگونگی تعامل با جوامع محلی پیرامون و دیگر ذی نفعان را می طلبد که به موازات اقدامات ذکر شده در حال پیگیری است.

? در پایان به نظر می رسد با وجود همه موانع و مشکلات ساختاری و نقایص قانونی که در مسیر توسعه و اعتلای ورزش های هوایی در کشور وجود دارد ، تلاش های دست اندر کاران و دلسوزان بدون همراهی ،همدلی و همکاری جامعه پروازی به سرمنزل مقصود نمی رسد.

این رفتار همدلانه چیزی نیست جز توجه به اصول رفتار حرفه ای و رعایت قوانین پروازی و سرفصل های آموخته شده.

ای کاش فراموش نکنیم که اولین درس پرواز ، بال نگشودن در دامن هر شرایط و لوکیشن ناشناخته است.

وصد البته دوری از هر گونه عاملی که انسجام خانواده خلبانان را مورد خدشه قرار می دهد.

به امید روزهای بهتر برای جامعه پروازی.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا